Valborg 2023

4 maj, 2023 av Rasmus Ringdahl

Söndagen den 30:e april samlades kårens medlemmar för att fira Valborg i Gammalkil.

Dagen började vid klockan 10 med hissande av svenska flaggan tillsammans med både scouter och föräldrar. Solen sken och himlen var blå när alla delades in i tre patruller för att tävla i tre olika stationer.

Den ena stationen var en hinderbana byggd av Äventyrarscouterna. Äventyrarna hade åkt ut till scoutstugan redan kvällen innan Valborg och sov över till den 1:e maj. I hinderbanan skulle patrullen ta sig över och under olika hinder samt följa ett snöre samtidigt som de var fastbundna i varandra.

Den anda stationen var en organisationstävling där patrullen skulle svara på massor av frågor och genomföra olika aktiviteter. Vissa frågor var om scouting medan andra kunde vara att sjunga en sång.

Den sista stationen var att slå ner vedträd med hjälp av en livlina. Vedträden stod på olika avstånd från kastaren och alla patruller visade på en bra träffsäkerhet.

När alla stationer var genomförda så blev det korvgrillning och invigning av nya scouter. Fyra scouter och en ledare fick sin kårhalsduk under högtidliga former.

Firandet avslutades med ytterligare en tävling där barnen tävlade mot föräldrarna i en blöt lek där man flyttade vatten från en sida till en annan med hjälp av muggar. Föräldrarna vann men det var nog för de har mycket längre ben och armar.

När kvällen närmade sig så gick de som fortfarande var kvar (Äventyrare och ett gäng ledare) ner till Lillsjön för att besöka bygdens gemensamma Valborgsbrasa.