Paddlingshajk 2022-05-07

11 maj, 2022 av Rasmus Ringdahl

Molnen låg tunga över Snår när Upptäckarscouterna möttes för att spendera helgen med att lära sig paddla. Allt efter scouterna bar ner kanoter i vattnet och letade reda på flytvästar och paddlar tilltog vinden. Det verkade bli en utmanande helg. När samtliga kanoter var i vattnet med tillhörande scouter så var det dags att vänja sig vid att sitta i kanot.

Efter att ha paddlat runt i en kvart så var alla tillräckligt uppvärmda för att ge sig ut på riktigt. Kanoterna packades med packning och innan kanterna lämnade bryggan så var det dags för fika. Under fikat skingrade sig molnen och vinden avtog och med glatt mod gav sig de åtta kanoterna iväg uppströms mot nattmålet.

Väl vid nattmålet så var det många aktiviteter på gång samtidigt, packnings lossades ifrån kanoterna, eldstaden tändes, tältet restes och självklar så lagades det mat. Makaroner och köttbullar, mums!

När alla var mätta och disken diskad så delades scouterna upp i två paddelpatruller. Den ena gav sig ut tillsammans med fyra ledare för att öva på paddeltag medan den andra patrullen fick fritid för att utforska närområdet. Scouterna lärde sig snabbt att både paddla rakt och effektivt. En av de lite klurigare övningarna var att paddla slalom mellan bojar och undvika att krocka med de andra kanoterna.

Paus på vatten

Väl tillbaka vid lägerplatsen så fick de som ville bada. Kvällen kröp allt närmare och när det mörknade samlades alla framför lägerelden där det sjöngs sånger långt in på kvällen.

Söndagen bjöd på regn till frukost men lagom när alla hade ätit klart så tittade solen fram och scouterna satte sig i kanoterna för att öva lite paddling på egenhand strax utanför lägerplatsen. Tiden gick fort och lunchen närmade sig, Halloumistroganoff med ris var på menyn och när den var uppäten så var det dags att packa ihop lägermaterialet, lasta kanoterna och bege sig tillbaka till Snår.

Fler bilder från hajken finns på vår Facebooksida!

Vandrande kanot