Jamboree22

23 augusti, 2022 av Rasmus Ringdahl

Första veckan i augusti var det dags för årets höjdpunkt! Efter ett års försening så var det dags för Jamboree22, Scouternas nationella läger med över 10 000 deltagare från hela Sverige. Lägret var utanför Kristianstad och när Scouterna ankom till lägret med buss så välkomnades de av varmt och soligt väder. De första två dagarna vigdes åt att bygga upp vår lilla by där vi bodde tillsammans med Johannelunds scoutkår.  Efter stor möda hade vi fått upp både vanliga tält, kökstält, matbord och en portal.

På dag tre började började programaktiviteterna, temat för lägret var ”Drömmen om en hållbar värld”, där scouterna i fyra moduler skulle lära sig mer om hållbarhet, demokrati, rättvisa och framtidsdrömmar. I den första programmodulen Areo fick Scouterna besöka en värld där invånarna värnade mycket om naturen och de fick bland annat bygga hus, jaga innovativa arter och leta efter rara djur och växter.

Mitt i veckan var det en specialdag, lägrets alla Utmanarscouter åkte på strapatser inne i Kristianstad där de lärde sig mer om staden och träffade nya vänner medan Upptäckare och Äventyrarna hade en stor karneval med ansiktsmålning, musik och festligheter.

I slutet av veckan så besöktes programmodulen Brigg, en värld där tvister löstes med lekar och de fick testa på att skapa egna kulturer.

Lägret avslutades med en stor show med inte bara en utan fyra stora svenska artister, Frans, Klara Hammarström, Tusse och Loreen! Förutom dessa så gästades lägret av flera sydafrikanska artister och kvällen avslutades med ett fint tal från Kungen med den traditionsenliga Raketen.

Efter en vecka på läger så satt våra scouter trötta men nöjda på bussen hem till Linköping.

Fler bilder från lägret hittar du på vår Facebooksida!
Bilderna är tagna av Linda R och Rasmus.